Pages

Thursday, December 1, 2011

Segenggam buku lima

adakah penyataan di bawah betul?

"
saiz jantung bersamaan dengan segenggam buku lima"

kalau nak tahu, operate lah jantung anda kemudian mintak doktor tolong bandingkan saiz jantung anda dengan buku lima anda...

sumpah, aku tak pernah ingat nama label jantung. cuba tengok gambar dibawah dan hafal...
susah huhuuu




cuba ringkaskan gambar untuk lebih senang kita hafal... contoh :


pada contoh di atas, dapat disimpulkan bahawa

1. ada 4 chamber (RA,RV,LA,LV)

Right atrium RA
Right ventricle RV
Left ventricle LV

Left atrium LA

2. blood vessel yang bersambung pada setiap chamber

Vena cava VC =
Right atrium RA
Pulmonary artery PA = Right ventricle RV
Artery A =
Left ventricle LV
Pulmonary vein PV= Left atrium LA


3. injap a.k.a valve pada setiap bahagian.. injap ada 3 jenis sahaja

semi-lunar (RV, LV)
tricuspid sambungkan antara RA dan RV
bicuspid sambungkan antara LA dan LV


4. dinding LV lebih tebal berbanding yang lain kerana mengandungi darah yang beroksigen yang mana mempunyai tekanan yang tinggi. kalau dinding LV nipis alamatnye bocor lah jantung...


risau jugak kalau kene ajar tingkatan 3 tahun depan... kena study awal ni..


p/s : belajar hanya untuk lulus exam?? memang tak patut pon huhuu.. tapi nak buat macam mane... redah aje.

No comments: