Pages

Monday, April 30, 2012

Pencemaran alam


amboi...amboi...amboi

siap cover line bile aku ternampak dorang... 
port dating tangga. ape barang....


Wednesday, April 25, 2012

Suatu ketika: Pantai Hiburan

pantai hiburan, kuala rompin
7.30 pagi lebih kurang


 tengok matahari terbit


kononnye nak main volleyball...tak main pon

bergambar je lebih 

main air sikit-sikit


cahaya malam tengah tunggu bulan keluar semula


p/s: ni gambar beberapa minggu lepas. baru-baru ni ada kes kat situ. So, kalau nak pergi pantai, pastikan cuaca baik...

Thursday, April 5, 2012

Program peningkatan akademik Sains PMR

cara menjawab soalan sains kertas 2 untuk soalan melibatkan eksperimen (no 8)
contoh
soalan percubaan PMR 2010 SBP

kalau soalan minta tolong anda carikan pembolehubah 3 serangkai macam kat bawah ni, cari dalam pernyataan soalan @ gambar @ graf @ jadual.





1. melalui penyataan

Rajah 8.1 menunjukkan satu susunan litar untuk menyiasat hubungan di antara
ketebalan wayar dengan arus.



kebiasaannya memang ada MV dan Rv di dalam soalan yang diberi, just nak cari je..

MV : ketebalan wayar
RV : arus



2. melalui jadual



macam mana nak cari dari jadual? untuk contoh soalan yang sama, diberi jadual seperti di atas.
Ruangan yang atas adalah MV, manakala ruangan bawah RV.

MV : ketebalan wayar
RV : bacaan ammeter

untuk RV, jawapan arus dan bacaan ammeter diterima.


3. melalui graf



melalui graf, jawapan untuk soalan pembolehubah boleh dicari dengan merujuk paksi graf.paksi menegak @ paksi Y adalah RV, manakala paksi mendatar @ paksi X adalah MV.

MV : ketebalan wayar
RV : arus